Pracovná zdravotná služba

Je prevenciou k zníženiu nákladov a predchádzaniu nežiaducich vplyvov na zdravie Vašich zamestnancov.

Výsledkom našej práce je splnenie Vašich zákonných povinnosti v sektore ochrany zdravia pri práci.

Vita PZS pomáha zamestnávateľovi odborne zabezpečiť ochranu zdravia pre svojich zamestnancov pri práci. Primárnym cieľom Vita PZS je predchádzať chorobám z povolania a možným poškodeniam zdravia a súčasne podporovať osobné zdravie; udržať pracovnú, fyzickú a psychickú spôsobilosť zamestnancov pri ich pracovnom výkone.

Sme odborným konzultantom zamestnávateľa pre zachovanie optimálneho zdravotného stavu svojich zamestnancov v pracovnom prostredí.

V pracovnom prostredí sa zamestnanec pohybuje v priemere tretinu pracovného dňa. Dlhodobé, nevhodné pracovné podmienky sa vedia časom prejaviť zvýšenou chorobnosťou zamestnancov s ekonomickými dopadmi pre zamestnávateľa. Dostatočné venovanie pozornosti zdraviu zamestnancov má pozitívny vplyv na zvýšenie spokojnosti, zníženie práceneschopnosti fluktuácie zamestnancov a ich samotnú produktivitu. Preto náklady spojené zo službami PZS v tomto ponímaní predstavujú investíciu s jasnou návratnosťou.

Postup našej práce

Predstavuje prvotné, nezáväzné posúdenie rizík, vykonané pred vzájomnou spoluprácou. Nášmu potenciálnemu klientovi vysvetlíme priebeh poskytovaných služieb s priblížením zákonných povinností. Týmto krokom predchádzame duplicitnému vytváraniu zákonom určených dokumentov. Po tejto konzultácií klient bude presne vedieť, za čo platí, prečo to platíčo z toho bude mať.

Až v tomto kroku máme s klientom uzatvorenú spoluprácu. Pri fyzickej obhliadke našim verejným zdravotníkom (odborníkom v oblasti hygieny), získavame informácie o pracovných podmienkach a priestoroch. Na základe technických parametrov, skríningového (orientačného) merania a časovej snímky práce zaznamenávame vplyvy rizikových faktorov na zdravie zamestnanca s cieľom následného posúdenia zdravotného rizika.

Po fyzickej obhliadke pracoviska je našou prácou získané informácie o prevádzke a o zamestnancoch spracovať do legislatívne určenej podoby. Výsledkom a zároveň produktom našej práce je „Dokumentácia o dohľade nad pracovnými podmienkami“ vrátane elektronickej podoby.
V krátkosti, pozostáva z:

  • analýzy súčasného stavu priestorov prevádzky a pracovných podmienok zamestnancov
  • identifikácie a charakteristiky faktorov pracovného prostredia
  • posúdenia rizikových faktorov na zdravie zamestnancov
  • vyhodnotenia výsledkov nameraných hodnôt z certifikovaného kvantitatívneho merania faktorov pracovného prostredia
  • zaradenia kategorizácie zamestnancov na základe limitov stanovených zákonom
  • návrhu opatrení na odstránenie zistených nedostatkov
  • návrhu vedenia evidencie zamestnancov zaradených do kategórie 2
  • vypracovania zoznamu pracovných pozícií, rozsahu a náplne lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci
  • prípravy tlačiva podľa legislatívnej normy o zdravotnej spôsobilosti na prácu potrebnej k lekárskemu posúdeniu
  • vypracovania smernice pre prácu so zobrazovacou jednotkou (PC)
  • vypracovania traumatologického plánu
  • vypracovania smernice pre vybavenie lekárničky prvej pomoci a jej dopĺňanie

Opätovne prichádzame na osobné stretnutie. Vypracované, komplexné dokumenty si prechádzame s poverenou osobou na pracovisku. Oboznamujeme ju so všetkými zisteniami, nedostatkami a návrhmi opatrení na pracovisku.

Poradenstvo v tejto oblasti je nevyhnutné, nakoľko sa pravidelne mení a dopĺňa legislatíva, normy a povinnosti zamestnávateľa voči svojim zamestnancom a ich prevádzok. Preto chránime klientov pomocou informačnej činnosti, ktorá tieto zmeny eviduje a predkladá v zrozumiteľnej podobe, počas celej doby našej spolupráce.

  • Zastupovanie klientov pri výkone kontrolných činností s orgánmi štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva.
  • Spolupráca s bezpečnostnotechnickou službou, s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti pri posudzovaní zdravotnej spôsobilosti na prácu, so vzdelávacími inštitúciami, s orgánmi štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva.

Poradenská činnosť je zameraná na zodpovedanie otázok našich klientov, ktoré vzniknú pri situácií, s ktorou sa na pracovisku ešte nestretli. Najčastejšie to býva pri hygienických kontrolách z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva.

Vykonáva sa v pravidelných intervaloch na základe prvotnej kategorizácie práce. V prípade kategórie 1, nie je nutný opakovaný audit, iba ak došlo k významným zmenám na pracovisku (ako napr. nová pracovná pozícia; nová prevádzka alebo nový technický a technologický postup), pretože môže nastať situácia, že tieto zmeny budú mať značný vplyv na mieru zdravotného rizika zamestnancov. V prípade kategórie 2 je pravidelná periodicita minimálne 24 mesiacov, a to, ak nenastali významné zmeny vyššie spomínané.

Komplexný dohľad nad pracovnými podmienkami

Posudok o riziku

V pracovnom prostredí sa vyskytujú faktory daného prostredia (napr. chemické, biologické, fyzikálne: hluk, vibrácie a iné.).  Za určitých podmienok môžu byť spojené so zvýšeným nebezpečenstvom poškodenia zdravia pracovníkov v súvislosti s výkonom práce. Táto problematika sa niekedy podceňuje, hoci kvalita pracovných podmienok z hľadiska zdravia pracovníkov je nesmierne dôležitá pri súčasnom a predpokladanom vývoji dĺžky pracovného života.

Posúdenie pracovných podmienok je odborná problematika, ktorej prioritou je zabezpečiť také pracovné podmienky, v ktorých nebude zvýšené ohrozenie zdravia pracovníkov (budú v súlade s legislatívnymi požiadavkami). Práve prevencia – predchádzanie vzniku poškodenia zdravia v súvislosti s výkonom práce je predmetom činnosti odboru Preventívneho pracovného lekárstva.

Základným krokom hodnotenia pracovného prostredia (vypracovania posudku o riziku) je:

  • identifikácia faktorov pracovného prostredia,
  • zhodnotenie charakteristiky práce,
  • zhodnotenie pracovných činnosti daných pozícií s výskytom jednotlivých faktorov,
  • zhodnotenie jednotlivých, objektívnych meraní,
  • vytvorenie časovej snímky,
  • porovnanie zhodnotených výsledkov s najvyššími prípustnými hodnotami, ktoré sú v súlade s legislatívnymi požiadavkami.

Kategorizácia práce

Podľa miery výskytu faktorov, ktoré môžu ovplyvniť zdravie zamestnancov a podľa hodnotenia zdravotných rizík (posudku o riziku) sa práce zaraďujú do štyroch kategórií. Zákon presne špecifikuje, čo je nevyhnuté splniť, pre ktorú, zo 4 kategórií. Túto povinnosť má zamestnávateľ v spolupráci s pracovnou zdravotnou službou.

Pri zaraďovaní kategórií práce sa vychádza z hodnotenia závažnosti:

  • pracovných podmienok,
  • miery hodnotenia zdravotných rizík,
  • hodnotenia pracovného prostredia (posúdenia rizika),
  • zdravotného stavu zamestnancov.

Na základe posúdenia rizika a kategorizácie práce navrhneme riešenie opatrení na zníženie vystavenia pracovníkov rizikovým faktorom (eliminácia-vylúčenie rizík, odstránenie rizík pri zdroji,  nahradenie nebezpečného menej nebezpečným, atď.).

Poradenstvo a informovanosť

Sú jednou z našich hlavných úloh, ktorú vnímame aj ako poslanie. Nie sú samostatnou etapou pri výkone PZS, ale nástrojom k splneniu povinnosti a zabezpečenie dôkladnej podpory a prevencie zdravia na pracovisku.

Výchova a vzdelávanie

Jedným z nástrojov prevencie je aj vzdelanie a informovanie o možných rizikách. Sme si toho vedomí, a preto sa usilujeme správne nastaviť programy  na podporu zdravia